06 март 2008

EGR клапан

ЕGR - това е система за рециркуляция на отработентие газове. При своята работа системата връща част от отработените газове от изпускателния към всмукателния колектор. Основната задача на системата - снижаване токсичността на газовете в режимите на загряване и рязко ускорение на двигателя, който на тези режими работи с обогатена горивна смес.
Състав на системата:
1) основна част - клапан EGR. Осигурява пропускане на газовете от изпускателния във всмукателния колектор. Поради постоянния контакт с горещи газове - най-проблемна част от системата и най-главната неисправност -нехерметичност. В Рено 19 системата EGR се управлява пневматически
2) соленоид EGR в системите с пневматично управление на клапана. Основна неизправност - нехерметичност и при работа на двигателя клапана оставя отворен.
3) блок управления на двигателя.
Различните системи имат различен набор от компоненти , но в общ смисъл това е клапан EGR, като основната му неизправност е нехерметичността и осигуряването вкарване на допълнителен въздух в смукателния колектор.

Резултат от неизправност на системата :
В двигателите с датчик за налягане (MAP-сенсор) - обогатена горивна смес,вследствие на увеличеното налягане в смукателния колектор.
Във всички случаи от намаляването на количеството кислород в постъпващия в двигателя въздух се нарушава горенето на горивната смес в цилиндрите на двигателя.Голямо значение има количество на постъпващите в смукателния колектор отработени газове (т.е. величина отваряне на клапана EGR), общото състояние двигателя (износване на свещи, проблеми с бензиновата помпа или запушване на инжектора...), честотата на въртене и натоварването на двигателя. Как състояние горивната система влияе на симптомите на неизправност? Всеки блок за управление на двигателя има програма по която се стреми да стабилизира честотата на оборотите на празен ход и състава на горивната смес. Величината на регулиране на степента на отваряне/затваряне на изпълнителния механизъм на системата за регулиране на оборотите на празен ход и продължителността на времето на впръскване има напълно понятни предели. Когато на блока за управление му се отдаде да стабилизира празния ход,то на преходните режими той не се справя с необходимостта от корекция на състава на сместа, тъй като натискането на педала на газта довежда до увеличаване на налягането в смукателния колектор и увеличаване на количеството постъпващите в смукателния колектор отработени газове,които не съдържат необходимото за горенето кислород. На ранен етап всичко това ще намали динамиката на автомобила, възможно е появата на прекъсвания и придръпвания при движение. По нататък картина на неизправности ще се измени. Газовете, взаимодействайки си с маслените пари в смукателния колектор от системата за вентилация на картера довеждат до усилено нагарообразуване на вътрешните части на колектора, отлагане на нагара по всмукателните клапани,повишена замърсеност на външните части на разпръсквача на инжекциона и появяване на сажди по изолатора на свещите. Всичко това оказва влияние на пусковите характеристики на двигателя и до нестабилни обороти на празен ход, като са възможни придърпване и пропуски в запалването, както и плаване на оборотите. При рязко подаване на газ са възможни появата на гърмежи в смукателния колектор. Ако на тези симптоми не се обръща внимание дълго време, то скоро празния ход пропада съвсем или неговата величина превишава всичките допустими норми.

Какво да се прави? Във всички ръководства по ремонти обслужване е написано че системата EGR има ограничен ресурс. В идеалния случай е необходима смяна на всички компоненти на системата след пробег от 70-100 хиляди километра, при достатъчно качествен бензин.
Какво да правим ако не можем да си купим части? Своевременното обслужване ще продължи срока на службата на компоненентите. Какво може и нужно да се обслужва?
1.Клапан EGR. Трябва да се очисти седло и шток клапана за осигуряване плътно затваряне и свободен ход на клапана. При почистването да се внимава за непопадане на почистваща течност по диафрагмата,която да доведе до разрушаването и.
2.Соленоид EGR (ако съществува). Като правило ссъдържа малък филтър за защита на вакуумната система от попадане в нея на замърсители.Именно този филтър следва да се почиства.
Само такова обслужване може да възстанови нормалната работа на много от системи,но не всичките.
Работата на двигателя се нормализира като е е достатъчно да се изреже от тънка ламарина уплътнителна вложка под клапан EGR, като не се прорязва отвор за преминаване на газовете, като се внимава за отвора за преминаване на газове. Внимателно псе оглежда клапана и ако оста не контактува както трябва или е блокирал клапана, отвора следва да се запуши задължително.