11 март 2008

Ламбда сонда.Методи за проверка

Тук са показани няколко бързи и достъпни процедури, които могат да ви помогнат при проверка но повечето от разпространените ламбда сонди.

Следващите симптоми показват неизправност на датчика за съдържание на кислород в отработените газове:
-Прекъсване и (или) неравна работа на двигателя.
-Повишен разход на гориво.
-Несъответствие на нормите за токсичност.
-Преждевременно излизане от строя на катализатора.

За проверка е необходимо следното оборудване:
цифров волтметър.
устройство за обогатяване на горивната смес. (Може да се използва шприц с известно количество бензин или гумена круша)
Букса-преходник за включване към сондата.

За болшинството двигатели диагностиката отнема не повече от 10 минути.
1. Проверете основните параметри на двигателя според инструкцията на фирмата производител. Проверете запалването, електрическата верига, напрежението в инсталацията, работата на системата за впръскване и отсъствието на външни механически повреди.
2. Увеличете количеството бензин в сместа по следния способ:
Откачете ламбда сондата и към куплунга подвържете волтметър.
Увеличете оборотите на колата до 2500.
Изкуствено увеличете съдържанието на бензина в горивната смес с помощта на устройство за обогатяване на горивната смес по такъв начин, че оборотите на двигателя да паднат на 200 об/мин. Или ако автомобила е със система за впръскване, извадете и после поставете вакумната тръба от регулатора на налягане на горивото в магистралата.
Ако волтметъра бързо покаже напрежение 0.9 В, то сондата работи
правилно. Но ако волтметъра реагира бавно или ако нивото на сигнала застава на 0.8 В, то датчика подлежи на смяна.
3. Провеждане на тест за бедна смес. За това:
Имитирайте засмукване на въздух примерно чрез изваждане на вакумната тръба.
Ако показанието на волтметъра бързо ( за по-малко от 1 сек.) падне до 0.2 В, то кислородния датчик правилно реагира на обеднена смес. Ако скоростта на изменение на сигнала е ниска или нивото остава по-високо от 0.2 В,то датчик подлежи на смяна.
4. Провеждане на тест в динамически режим. За това:
Свържете кислородния датчик с неговия куплунг.
Подвържете паралелно изводите на волтметъра към буксата -преходник.
Увеличете оборотите на колата до 1500.
Показанията на волтметъра трябва да плават около 0.5 В. Ако това не е така датчика подлежи на смяна.

Трябва да се има предвид,че правилната работа на ламбда сондата е възможна САМО при достигане на нейната работна температура от 350 oC . Това задължително следва да се има предвид при провеждане на изпитанията. Достигането става най-рано след 2.5 минути от стартирането на студения двигател (Това време е по-малко когато модела на сондата е с подгряване).

Друг метод за проверка:
Сложете преходника запалете двигателя и поддържайте честота 2000 об/мин. Това е необходима, за да остане двигателя горещ по време на целия зикъл на измерване. Включете осцилоскоп към сигналния проводник на датчика за кислород. Бъдете внимателни в случаите на сонди с подгряване да се включите към точния извод. Осцилоскопа ще покаже осцилограма на работата на датчика и нивото на сигналите. Преди провеждане на измерването проверете мащаба, който се използва от прибора той трябва ада бъде зададен точно.
Правилно работещата сонда ще покаже сигнал, изменящ се в пределите от 0.2В до 0.9В в зависимост от съдържанието на кислород в отработените газове. Установете хоризонталната развертка на осцилоскопа така, че да може да се отличи промеждутък от време 300 мСек. Ако времето за повторение на сигнала превишава 300 мсек, датчик трябва да бъде заменен. Много важно е датчик в момента на измерване да е в работна температура (350-800 оС), в противен случай данните ще се окажат неверни.
В заключение може да се каже, че без именно бързата реакция на ламбда сондата ECU не може точно да дозира подаването на гориво в двигателя. "Мудния" датчик води до замърсяване на околната среда и съкращаване пробега на колата между техническите обслужвания.
Въпреки всичко написано следва да се придържаме към препоръчаните от завода-производител интервали за смяна на ламбда сондата....

1 коментар:

Анонимен каза...

1xbet korean betting site - Legalbet
1xbet korean betting site зеркало 1xbet - Find licensed and regulated sportsbook sites, legal casino games, and many more.