19 февруари 2008

Фотоотчет за ремонт и профилактика на стартер Valeo D6RA61

Рано или късно човек стига до проблем с паленето на колата. При мен този проблем настъпваше постепенно с времето, но напоследък започна доста трудно да пали, като първите ми подозрения бяха за заминал акумулатор. Не след дълго започна и едно неприятно стържене при въртене на стартера, съпроводено с премигване на контролните лампи. Реших че е време да се запозная със стартера на колата ;-). Самия той се намира на доста неудобно място. За целта първоначално качих колата на крик и отвих захранващите проводници, развих 3 болта16 мм като третия се намира в една малка ниша, почти зад кутията над която се намира един доста голям сноп с проводници.Особенно внимание най-вече при монтажа следва да се обърне на тази втулка Изваждането на стартера става отдолу покрай полуоската. Не съм пробвал отгоре, може и от там да може да мине. Какво беше учудването ми когато в ръцете ми имаше един мъничък стартер тежащ 2.8кг./аналогичен на BOSCH е 4,5кг./. И така това беше стартер Valeo D6RA61, поставян на множество разновидности Рено.Ето неговата принципна схема
Разглобяването на стартера започнах първоначално, като отвивих 3 шестостенни болта /4мм/ поз.25, развива се и винт torx 20 поз.2 и се избиват 2 алуминиеви нита , които не играят никаква роля и по този начин стартера остава на 3 основни части алуминиева тяло, бендикс с магнитен включвател и редуктор и самия електромотор
Самия електромотор се разглобява в последователността, която е дадена на снимките по долу:








Бендикса се избива от оста, като се постави тръба с подходящ диаметър 13-14мм или камък от гидория върху втулката поз.22 и с почуквания се избие от осигурителния пръстен поз. 23, който се изважда, след което бендикса излиза.

Самата операция за поставянето обратно на този пръстен обаче е по-трудна.
И така ето всички части на този стартер:

Какъв беше проблема при мен:
Основният проблем е голямото количество графит от износване на четките. Събирайки се около оста на ротора е проникнал в редукторната кутия и в съчетанието с греста там е предизвиквал почти пълното заклинване на едното зъбно колело на планетарния механизъм. От това е било забавеното въртене на стартера с консумиране на голям ток при въртене.
Другият проблем е счупен четкодържател. Конструкцията е такава, че натиска върху четките се осъществява от силна пружина и всичкото това върху бакелитен четкодържател, който с времето се е пукнал. Самите четки не бяха много износени 16мм /при положение , че нови са 18 мм/, затова оставих старите. След смяна на четкодържателя, смазване на планетарния механизъм и оста на бендикса
с молибденова грес, а втулките с моторно масло сглобих всичко в обратния ред.
Ето и крайния резултат

Звука при въртене се промени коренно ;-)

4 коментара:

Emil каза...

saasasasasasw

Emil каза...

sasasas

Emil каза...

Извърших ремонт на стартера на Рено 19. Конкретно смених четките и бендикса. При пробата всичко действа добре. Проблемът дойде след монтажа на място. При опит да се стартира, се чува само едно виене(виоо...).Може ли , ако втулката на един от скрепителните болтове е паднала това да е причината да не стартира двигателя.

bulgarrenault каза...

Да възможно е. Отворите на стартера са с хлабина и с затягането на болтовете при липса на втулка се изменя съосността на стартера спрямо двигателя.